Koti asiakaspalvelu Autopesulasta mullistavaan digitaaliseen liiketoimintaan

Autopesulasta mullistavaan digitaaliseen liiketoimintaan

Kahdeksan vuotta sitten Erkki Aminoff sai ajatuksen pohtiessaan digitalisaatiota. Miksi perinteinen autopesu oli niin hankalaa – staattiset hinnat, jonottaminen ja sisätiloissa maksaminen? Suurten investointien pesuhallit seisoivat ”parkissa”. Asialle piti tehdä jotain.

252
0

– Yhtiökumppanillani oli pesuhalli, siitä se lähti. Meillä oli loistotuote kuukausimaksuineen ja joustavine hinnoitteluineen. 

Näin syntyi Juhlapesu-ketju ja oivallettiin, että pesun pitää toimia myös mobiilisti omasta älypuhelimesta, autosta poistumatta. Nettikameran avulla myös turha jonottaminen poistui. Tuotekehitys ohjattiin mobiiliin toimintaan. Vuonna 2019 vahvistettu menetelmäpatentti, joka kattaa kaiken autoiluun liittyvän palvelun kuten autopesun, latauksen, tankkauksen ja pysäköinnin mobiilisti, sinetöi asian.

– Sen avulla perinteinen autopesula muuttuu digitaaliseksi. Yhdysvalloissa toiminta lähti käyntiin, siellä on edelleen suurin asiakkaamme. Tšekki on uuden teknologian pilottimarkkinamme Euroopassa. Saksassa taas pesulakapasiteettia on runsaasti, autojakin 60 miljoonaa. 

Omasta pesulaketjustaan luopunut Superoperator haluaa alan uudistuvan. Toimitusjohtaja Aminoffin mukaan asiakaslähtöinen digialusta nopeuttaa autonpesua ja optimoi pesulan toimintatehokkuutta. Ohessa kertyy arvokasta asiakasdataa. 

– Palvelualustan avulla on mahdollista tavoittaa mobiiliasiakkaat ja luoda uutta liiketoimintaa. Saksassa olemme teknologia- ja järjestelmätoimittaja Axel Springerille, joka myy oman nettiportaalin ja -mobiilisovelluksen kautta autopesulapalveluita eri toimijoilta. Kyseessä on jättiaskel digiuudistajan polullamme!

Kuvassa vasemmalta: Nicolas Meibohm, Axel Springer / Clever Waschen, Holger Dörner, Clean Car -autopesulaketju ja Erkki Aminoff, Superoperator.

Superoperator

  • Globaali teknologiayritys ja järjestelmätoimittaja
  • Liikevaihto 2,7 milj. euroa (2019)
  • Toimistot Suomessa, Tšekissä, Saksassa ja Puolassa. Pääkonttori ja tuotekehitys Kuopiossa
  • Kuukausittain 250 000 aktiivista järjestelmän käyttäjää, kolmasosa kuukausitilaajia
  • Viime vuonna 10 miljoonaa autopesua ja palvelutapah- tumaa järjestelmässä 2,2 miljoonaa maksua, joiden yhteenlaskettu arvo on 35 miljoonaa euroa
  • Asiakkaita mm. Axel Springer/Clever Waschen (Saksa), Tommy’s Express (USA), Unipetrol/Benzina (Tšekki)

Yrityksen verkkosivut
Katso yritykset muut artikkelit