Koti bisnes Jobba vid litet sjukhus med stort hjärta

Jobba vid litet sjukhus med stort hjärta

Jeanette Pajunen som är hälso- och sjukvårdsdirektör på Åland beskriver det åländska samhället som litet, tryggt, välkomnande och mångsidigt. På samma sätt säger hon att man kan beskriva Ålands centralsjukhus.

468
0
Verksamheten vid Ålands centralsjukhus är effektiv, men skalan är människonära.

– Sjukhuset har alla funktioner som ett större sjukhus brukar ha. När man kommer hit är det inte alls som att vandra in på en hälsostation vid en liten ort, utan man kommer in i ett välfungerande sjukhus med framstående vård inom alla specialområden, säger Pajunen

Vill skapa bred expertis

Vid Ålands hälso- och sjukvård behöver man nu rekrytera läkare och vårdpersonal på bred bas. Särskilt efterlyser Pajunen ögon- och öronläkare och vårdpersonal inom akut- och intensivvård och operationssalspersonal med tanke på tiden då man börjar beta av operationsköerna efter covid-19-epidemin. 

Men Pajunen välkomnar läkare och vårdpersonal från alla specialområden.

– Om vi har fler experter inom samma specialområde får vi bredare expertis. Vi kan skräddarsy arbetsavtal för heltid eller deltid enligt önskemål. Vi är vana vid att bygga upp arbetet så att det passar både dem som bor på Åland permanent och dem som pendlar mellan Åland och fastlandet. 

Vi vill att det ska gå smidigt och lätt att börja jobba hos oss.

Människonära arbetsplats med ambitiösa framtidsplaner

Situationen vid Ålands centralsjukhus skiljer sig i många avseenden från läget på fastlandet, där kretssjukhusens verksamhet krymper. Sjukhuset har kring tusen anställda och jouren är omfattande med många jourlinjer. 

Pajunen berättar om ambitiösa, framtida projekt:  

– Vi kör en ganska hård utveckling. Just nu planerar vi ett kliniskt träningscenter och vi pratar om robotteknologi. Vi tänker mycket framåt. Sjukhuset är en dynamisk arbetsplats.

Pajunen säger att arbetstagarna inte ska behöva känna sig som kuggar i ett stort maskineri.

– Handledarna har tid att sätta sig in i de nya arbetstagarnas situation och läkare och vårdpersonal har möjlighet att höras och påverka sina arbetsuppgifter. 

Bort från hierarki

Pajunen framhåller att organisationen och personalpolitiken inom hälso- och sjukvården på Åland delvis utvecklas i en motsatt riktning jämfört med resten av landet. Centralisering driver för det mesta hälsovården mot allt större organisationer och hierarkier, men Pajunen vill hellre styra bort från hierarki. Målsättningen är en låg organisation som reagerar snabbt på budskap från personalen

– Vi vill att personalen ska få svar på sina frågor och funderingar fort. Personer som har kommit hit på jobb från annat håll har uppskattat snabbheten i informations- och beslutsgången hos oss, säger Pajunen.

Engagerad ny ålänning

Jeanette Pajunen blev hälso- och sjukvårdsdirektör på Åland efter en tung och turbulent tid som Raseborgs social-och hälsovårdsdirektör. Hon kontaktades av en rekryteringsfirma som tipsade henne om tjänsten. Hon fick jobbet, men flytten till Mariehamn väckte oro. Pajunens familj, släkt och vänner levde djupt rotade på fastlandet. När hennes närapå vuxna son uppmuntrade mamma att ta chansen och mannen lovade följa med till Åland, vågade hon ta steget ut. 

Pajunen blev överraskad över den påtagliga värme som hon välkomnades med både på jobbet och på stan.

– Inte en dag har jag ångrat mig! När jag kom till mitt kontor stod det en blomma på arbetsbordet. Gesten kändes varm och välkomnande. Våra grannar frågade ofta hur vi hade det och ägaren till blomaffären jag beställt blommor från bifogade en lapp med tips på fina vandringsleder på Åland i beställningen. Vi bemöttes med äkta omtanke. 

Och Pajunen strävar alltså efter göra flytten till ett nytt jobb så välkomnande och lätt som möjligt för nya arbetstagare vid Ålands centralsjukhus. Själv trivs hon bäst med fötterna stadigt på sjukhusgolvet och hon betonar att hon valt att engagera sig djupt i sjukhusets vardag. Hon uppmanar också personalen att kontakta henne direkt vid behov. Gör de det?

– Jovisst, hela tiden, skrattar Pajunen. Ofta skickar de e-post med någon fråga åt mig och jag svarar. Jag vill vara lättillgänglig och jag njuter mest när jag kan planera verksamheten tillsammans med resten av personalen, säger Jeanette Pajunen.

Text: Pia Iisaho