Koti bisnes Kriisinhallinnan avaintekijät: valmistautuminen, vastuullisuus ja vuoropuhelu

Kriisinhallinnan avaintekijät: valmistautuminen, vastuullisuus ja vuoropuhelu

Koronaviruksen iskiessä talouden pyörät miltei pysähtyivät, ja tulevaisuuden näkymät hämärtyivät. Terveydestä huolehtiminen oli ykkösprioriteetti, mutta yrityksissä oli valmistauduttava myös tulevaan.

126
0
Korona-aika vauhditti digitaalisen sisälogistikkapalvelu Rocla Intelligencen käyttöönottoa, kun asiakkaita haluttiin palvella etänä, kertoo Jukka Viinikainen.

Rocla-trukeista tunnetussa Logisnext Finland Oy:ssä (entinen Rocla Solutions Oy) toimeen tartuttiin saman tien.

– Meidän oli reagoitava nopeasti, kertoo toimitusjohtaja Jukka Viinikainen

– Määrittelimme kolme eri skenaariota, joihin meidän olisi varauduttava.

1. Skenaariosuunnittelu

Logisnext Finland toimii usealla huoltovarmuuden kannalta kriittisellä toimialalla, kuten elintarvike- lääkelogistiikka sekä posti- ja pakettilogistiikka. Näiden toimitusketjut oli voitava varmistaa myös poikkeusoloissa. 

Trukkien ja varaosien saatavuus oli turvattava. Mietittiin tarkasti, mitä varaosia on hankittava varastoon enemmän, jotta yritys pystyisi palvelemaan asiakkaitaan ääriolosuhteissakin hyvin.

Kolmantena huolenaiheena oli henkilöstö, jonka laajamittainen sairastuminen hankaloittaisi palvelulupauksesta kiinni pitämistä. Näitä tiedotettiin säännöllisesti koronatilanteesta ja siihen varautumisesta. Ulkopuolisten vierailut toimistolle vähennettiin minimiin. 

Asiakkaiden muuttuneet toiveet otettiin huomioon trukkihuollossa. Ne suoritettiin mahdollisuuksien mukaan ulkona tai työajan ulkopuolella. Huoltohenkilöstö käytti kasvomaskeja ja desinfioi koneet ennen ja jälkeen huoltotoimien. 

2. Palvelukehitys

– Skenaariosuunnittelu auttoi minimoimaan taudin leviämisen ja sen vaikutukset toimintaamme, Jukka Viinikainen toteaa. – Seuraavaksi mietimme, kuinka voimme terävöittää palveluamme asiakkaittemme hyväksi.

Viinikainen viittaa Rocla Intelligence -palveluun, joka tuottaa reaaliaikaista tietoa trukkien käytöstä, tarjoten näin entistä parempia työkaluja kalustonhallintaan ja raportointiin. Logisnext Finland oli kehittänyt palvelua jo puolisentoista vuotta, ja poikkeustilanne kiihdytti työtä.

– Halusimme saada palvelun kriittisimmille asiakkaillemme jo kevään aikana, Jukka Viinikainen kertoo. – Tässä myös onnistuttiin. 

3. Henkilöstön sitoutuminen

Henkilöstön sitoutuminen varmistettiin avoimella tiedottamisella.

– Ihmisten on tiedettävä, mitä asioita yritys tavoittelee ja mitä niiden saavuttaminen itse kultakin edellyttää, Jukka Viinikainen muistuttaa. 

Logisnext Finlandin henkilöstö sijaitsee ympäri Suomea. Tänä keväänä koko henkilökunnan yhteistapahtumat järjestettiin verkkokokouksina ja toimitusjohtajan kuukausikatsaukset videoviesteillä. 

– Henkilöstömme on sitoutunut ja motivoitunut, mistä olen kovasti ylpeä, Jukka Viinikainen kehuu. – Meillä on ainutlaatuinen tekemisen meininki, joka näkyy myös haluna palvella asiakkaitamme. 

– Emme ole joutuneet lomauttamaan ketään; toisaalta sairauspoissaolot ovat olleet ennätyksellisen alhaalla. Olemme tottuneet taklaamaan vaikeita aikoja yhdessä. Vastuuta kantamalla aiomme pitää pyörät vastedeskin liikkeessä.
 

Rocla

Sähköiset varasto- ja vastapainotrukit, automaattitrukkijärjestelmät sekä niiden huolto- ja ylläpitopalvelut ja tietovirrat.

Yrityksen verkkosivut
Katso yritykset muut artikkelit